100 Hot Tip Google Adsense

 on Tuesday  


1. AdSense Earning = Impression-count x Click-though-rate x Cost-per-click x smart-pricing-factor.
2. Pengiraan impression berpandukan trafik sesebuah laman web. Ini bermakna berapa kali jumlah AdSense block dipaparkan.
3. Click-through-rate (CTR) adalah ratio clicks per impressions. Ia dalam lingkungan 0.1% hingga 30%, tetapi biasanya dalam lingkungan 1% hingga 10%.
4. Cost-per-click (CPC) adalah untung yang diperolehi untuk satu klik. Atau dengan kata lain CPC adalah nilai yang dibayar oleh advertisers untuk setiap klik atau juga jumlah publishers dapat untuk setiap klik.
5. Smart-pricing adalah cara AdSense untuk menentukan klik yang bernilai apabila diklik. Kalau klik pada laman web kita tidak memberikan apa-apa makna pada advertisers, cth: klik iklan yang tidak boleh membantu produk advertiser terjual, anda akan hanya dapat sedikit sahaja dari nilai CPC yang sepatutnya dapat.
6. Untuk memudahkan mendapatkan akaun Adsense, apply dari blogger.com.
7. Sebaik sahaja anda dapat AdSense publisher code, anda boleh letak di dalam mana-mana laman web tanpa perlu meminta kebenaran dari Google.
8. Baca berulang kali Google AdSense Program Policies dan Terms and Conditions.
9. JANGAN KLIK SENDIRI IKLAN di laman web anda ATAU MEMINTA KAWAN-KAWAN klik walaupun mereka menggunakan proxies yang berlainan.
10. Jangan guna click-bots.
11. Jangan mendorong pengunjung untuk klik pada iklan anda seperti "Click Here" dan sebagainya. Text yang boleh diterima oleh Google adalah "Sponsored Links" dan "Advertisements".
12. Jangan letakkan competitor contextual ads dalam page yang sama dengan Adsense seperti: Yahoo Publisher Network, Clicksor. Non-contextual ads dibenarkan.
13. Jangan letak bahan-bahan yang tidak dibenarkan oleh Google seperti. adult sites, gambling sites, mp3, etc.
14. Jangan sesekali MENIPU AdSense. Google akan tahu juga akhirnya. Kalau tak sekarang, mungkin akan datang. Berhati-hati.
15. Melayari laman web sendiri tidak akan di banned. Cuma pastikan jangan klik iklan tersebut.
16.Walaupunbagaimanapun, jangan reload banyak kali laman web anda semata-semata nak dapatkan impressions yang tinggi. Anda boleh kena banned.
17. Jika anda mempunyai masalah dan ragu-ragu dengan laman web yang anda dirikan, contact sahaja AdSense team. Diaorang semua very helpful.
18. Cuba cari, pilih dan analisis high paying niche tanpa banyak competition.
19. Anda boleh cuba cari keyword yang higher paying dari
http://www.cwire.org/highest-paying-search-terms
20. Guna Overture Bid Tool dan Search Engine Keyword Tool untuk cari keyword yang bersesuaian.
21. Anda boleh join AdWords dan bina mini campaign untuk membantu mendapatkan trafik. Ia boleh membantu anda untuk lebih memahami bagaimana AdSense berfungsi.
22. Letakkan targeted-keyword pada Page Title.
23. Ulang keyword di dalam isi kandungan.
24. Belajar HTML atau asas bina laman web (boleh dapatkan ebook 1 jam bina laman web asas hehehe
http://www.ebook.myorionet.com)
25. Letak simbol-simbol perkataan untuk penekanan keyword seperti bold, tanda seru, tanda koma, tanda " dan lain-lain
26. Dapatkan nama domain yang mempunyai keyword yang dipilih.
27. Hantar laman web ke mana-mana direktori guna RSSsubmitter atau RSS Announcer dan sebagainya untuk membanyakkan backlink.
28. Hantar laman web ke search engines.
29. Bina dan hantar sitemaps ke Google Sitemap (sitemap.xml) dan Yahoo (urllist.txt). Guna SOFTplus GSiteCrawler.
30. Google bukan satu-satunya SE. Terdapat banyak lagi SE yang lain. Jadi cuba optimizekan laman web anda untuk SE yang lain.
31. Invest untuk isi kandungan yang fresh. Tulis ataupun upahlah mana-mana orang. Biasanya 1 page ikut saiz microsoft office kos nya dalam RM3. Minta student universiti yang teror english. Tak pun hentam pun takpe. Grammer tak penting.
32. Guna copyscape.com untuk mencari pencuri isi kandungan anda. Anda dah bayar mahal-mahal tapi orang lain curi. Jangan biarkan!!!
33. Artikel berbentuk marketing adalah yang terbaik untuk membawa pengunjung banyak datang ke laman web anda. Tulis dan hantar artikel ke article-submission sites. Masukkan short summary dan hyperlinks laman web anda di dalam ruangan author.
34. Jangan guna kaedah yang dilarang oleh Google untuk menarik pengunjung mengunjung laman web anda seperti, beli trafik, spyware, hidden-texts, page cloaking etc. Akaun adsense anda bukan sahaja di banned...tapi BOLEH TERUS DITERMINATE.
35. Pengunjung yang baru mempunyai peluang yang tinggi untuk klik pada iklan berbanding pengunjung yang berulang kali. Ia boleh membawa kepada jumlah CTR yang tinggi.
36. Pengunjung yang biasa masuk laman web anda pula lebih senang untuk recommend laman web anda pada yang lain. Boleh dapatkan pengunjung yang baru lebih banyak. Maknanya, jangan abai dua-dua.
37. Search engines adalah pintu masuk utama pengunjung datang. Belajarlah SEO sendiri dan dari mereka-mereka yang pakar. (saya tak pakar... tapi nak belajar tu..boleh je).
38. Jangan bina mirrors di mana laman web yang sama tapi URL lain-lain. Ia mengganggu SE ranking.
39. Untuk bina banyak laman web dengan earning yang rendah adalah lebih mudah berbanding sikit laman web tapi tinggi earningnya.
40. Forum boleh dapat impressions yang tinggi, tapi rendah CTR.
41. CTR bukanlah segala-galanya.. Kalau CTR anda tinggi tapi dapat rendah je earning, ini bermakna anda sudah kena smart pricing.
42. Ikut rekabentuk laman web yang mudah dan cari guideline bagaimana pembinaan yang terbaik. Elakkan kesalahan yang biiasa dilakukan di dalam rekabentuk.
43. Bantu pengunjung dengan membina capaian link dalam laman web dengan mudah. Kalau boleh biarlah link tersebut tidak keluar daripada laman web anda. Biar pengunjung terpusing-pusing di dalam laman web anda tetapi bukan terpusing sesat.
44. Guna Google Analytics untuk melihat statistik. Boleh guna Adsense Tracker. Ini dapat membantu anda optimize keyword dan tahu juga keyword yang dipilih benar-benar bagus.
45. Cara meletakkan iklan adalah penting dalam Google AdSense (Heatmap). Tempat yang terbaik adalah di sebalah atas isi kandungan utama laman web anda.
46. Laman web berbentuk Forum adalah berbeza tempat (Heatmap) untuk meletakkan iklan Google. Tempat yang terbaik untuk letak iklan Adsense dalam forum adalah di sebelah kiri panel selepas post yang pertama dan juga di bawah post yang akhir sebelum footer.
47. Forum adalah laman web interaktif. Berjaga-jaga dengan pengunjung yang datang.
48. Cuba guna 300×250 medium rectangle, 336×280 large rectangle, atau 160×600 wide skyscraper ad formats. Semua tu adalah AdSense ad formats yang terbaik.
49. Pilih warna iklan yang boleh blend dengan isi kandungan laman web..
50. Wrap iklan AdSense di sekitar isi kandungan.
51. Meletakkan imej di sebelah atau pun di atas iklan Adsense dapat meningkatkan CTR.
52. Guna channels untuk track performance format iklan yang pelbagai, warna iklan dan kedudukan iklan. Kalau nak bagus seperti yang saya katakan tadi, guna Adsense Tracker. (labur sikit duit..hehehe)
53. Letakkan sekali iklan yang mengandungi imej dan text. Google akan memilih iklan-iklan yang terbaik jika melakukan letakkan iklan seperti ini..
54. AdSense mungkin mempunyai iklan CPM (cost per thousand impressions) dan CPC (cost per click) , dan akan memilih salah satu yang mana difikirkan terbaik.
55. Kedua iklan samada imej atau text boleh menjadi samada CPM atau CPC.
56. Masukkan juga link unit ads. Ia boleh diletakkan di bottom line.
57. Cuba Google Search unit. Ia berguna kepada pengunjung jika diletakkan di bahagian bottom line.
58. Berusahalah untuk membina isi kandungan tidak kira menggunakan cara black hat atau whie hat dan promote laman web anda. Boleh beli buku 15 teknik efektif internet marketing...hahaha. Adsense bukanlah satu program untuk kaya cepat. Anda kena tahu teknik, kaedah, strategi di dalam SEO termasuk backlink, pagerank, social bookmarking, tag and ping dan pelbagai lagi.
59. Kalau boleh elakkan jalan keluar daripada laman web anda selain dari keluar melalui iklan Adsense selain dari klik 'x' (yang ni tak boleh buat apalah). Bina link yang masuk ke laman web anda agar pengunjung terpusing-pusing di dalam laman web anda sahaja. hehehe.
60. Cari "AdSense Tips" di Google. Banyak forum-forum dan juga mereka-mereka yang berjaya mempunyai banyak stratergi dan teknik di dalam optimisi Adsense. Nak tanya saya, kalau sempat bolelah jawab.
61. Adsense suka blog daripada laman web biasa.
62. Inside AdSense adalah official AdSense blog, di mana anda boleh tahu latest developments tentang AdSense.
63. Anda boleh bantu AdSense pulishers yang lain di AdSense Help Group dan anda dapat banyak pengalaman yang berguna.
64. Kalau anda serius di dalam buat duit dengan AdSense, anda perlu laburkan wang anda untuk membeli tools, web hosting dan juga domain. 1 laman web mana cukup.
65. Jangan letak banyak-banyak iklan Adsense dalam laman web. Cuba cari iklan yang mempunyai CTR yang tinggi dan buang iklan kalau CTRnya rendah. Klik yang sedikit pada iklan 1$ adalah lebih baik kalau banyak klik pada iklan 3 sen.
66. Lakukan eksperimen, eksperimen, dan eksperimen berulang kali. Anda tidak boleh stop di dalam mencuba new ad format.
67. Buang iklan "Advertise on this site" daripada iklan AdSense melainkan laman web anda sudah mempunyai purata pengunjung lebih 5000 orang sehari untuk menarik advertiser. Ini untuk mengelakkan laman web anda merupakan laman web MFA (made-for-adsense). Anda boleh disablekan di ruang setting dalam akaun Adsense.
68. Guna AdSense Preview Tool untuk mencuba iklan yang keluar di laman web anda. Anda boleh klik iklan ini kerana tiada charge dikenakan pada Adsense Advertiser.
69. AdSense menggunakan geo-location untuk memaparkan iklan iaitu iklan mengikut negara dan lokasi anda. Jadi iklan yang anda lihat tidak sama dengan iklan yang dilihat oleh mereka yang datang dari lokasi lain. Boleh guna AdSense Preview Tool untuk melihat iklan dari pelbagai lokasi.
70. Guna AdSense Competitive Ads Filter untuk membuang site yang tidak berguna. Laman web tersebut mungkin link farms, content theft, atau meta search engine.
71. Guna AdSense Competitive Ads Filter untuk membuang iklan yang tidak ada kena mengena.
72. AdsBlackList.com ada banyak senarai URL yang bagus. Boleh cuba.
73. Cuba variasi kan warna AdSense, format, kedudukan untuk lain-lain page laman web anda untuk memberikan sesuatu yang menarik pada pengunjung.
74. Belajar sedikit sebanyak CSS.
75. Jika anda meletakkan lebih dari satu Iklan Google, letakkan iklan Google yang biasa diklik. Pastikan ia adalah yang terawal muncul semasa pengunjung buka laman web anda. Kedudukan yang terawal muncul ini akan diletakkan dengan iklan yang mahal. Anda boleh lakukan semua ini dengan CSS.
76. Cuba letakkan isi kandungan dengan pelbagai topik dan subjek. Mana-mana topik yang boleh membawa kepada jumlah pengunjung yang ramai, banyakkan lagi artikel di dalam topik tersebut.
77. Jika anda menggunakan laman web dinamik, guna htaccess untuk memaparkannya sebagai static, cth.
http://www.myorionet.com/100-google-adsense-tips.html menggantikan http://www.myorionet.com/?p=6.
78. Sahkan laman web HTML dan CSS anda.
79. Bahagikan artikel yang panjang kepada artikel pendek. Ini dapat menjadikan pengunjung lebih lama dan expose lebih banyak laman web anda..
80. Pastikan setiap artikel hanya fokus dengan 1 topik.
81. Lihat statistik artikel yang diminati ramai dan cuba bina artikel yang mempunyai kesinambungan di bawah topik yang sama. Pengunjung akan ternanti-nanti artikel seterusnya dan akan masuk semula nanti.
82. Tulis banyak artikel di dalam topik yang dapat menarik ramai pengunjung.
83. Pengunjung AP atau Web-savvy kurang klik pada iklan Adsense.
84. BERSABARLAH. Anda memerlukan masa yang banyak untuk meningkat trafik anda dan juga melakukan optimasi.
85. Fikir jangka panjang Analisa apa yang diperlukan oleh pengunjung, berikan sesuatu yang berharga dan pengalaman yang baik pada pengunjung.
86. Pertimbangkan untuk beli banyak web hosting untuk bina banyak laman web. Anda kena labur untuk dapatkan lebih banyak untung. Treat bussines as bussiness.
87. Selalulah lihat jumlah Adsense yang diperolehi. Anda boleh beritahu Adsense Team jika terjumpa sesuatu yang mencurigakan dengan jumlah Adsense yang anda dapat. Ramai yang dengki dengan anda dan akan cuba sabotaj dengan klik banyak2 pada iklan di dalam laman web anda. Jangan dedahkan laman web kepunyaan anda.
88. Guna Google AdSense section targeting untuk membantu mendapatkan iklan yang related.
89. Guna AdSense Alternate Ads jika Adsense tidak dapat memberikan iklan yang related.
90. Guna warna iklan secara pusingan. Ia dapat menjadikan pengunjung anda tidak perasan link yang ada di laman web anda merupakan iklan Adsense.
91. Cuba juga rangkaiancontextual advertising yang lain. Yahoo Publisher Network, Clicksor, Bidvertising, etc. Cuma pastikan JANGAN LETAK SEKALI DENGAN ADSENSE.
92. Anda boleh letak iklan clickbank, amazon, atau mana-mana iklan affiliate di dalam satu laman web dengan iklan AdSense. Anda juga boleh letak rangkaian advertising yang lain selagi ia bukan iklan berbentuk contextual ads. Cuba Chitika, dan disablekan contextual ads option.
93. Jika anda tidak mematuhi Terms and Conditions, akaun AdSense anda akan dibanned dan lebih buruk nama anda juga dibanned..
94. Jika anda tidak melakukan apa-apa kesalahan tetapi akaun Adsense anda di disabledkan, cuba tulis email kepada Adsense Team dengan sopan dan professional. Cuba berikan bukti-bukti yang anda tidak salah seperti server log anda dan sebagainya.
95. Sebarkan link laman web anda. Lakukan viral marketing.
96. Promosi artikel anda di dalam social bookmarking seperti del.icio.us, digg, reddit untuk permulaan yang boleh dikatakan baik.
97. Sediakan ruang "Email a Friend" kepada pengunjung untuk mendapatkan lebih trafik.
98. Biasakan diri anda dengan laporan AdSense earning. Ia dapat membantu anda untuk mengetahui dari mana datangnya duit yang anda dapat dan lakukan optimasi. Adsense Tracker pun bagus.
99. Tawarkan newsletters Pada pengunjung. Ia beri peluang kepada pengunjung untuk datang semula.
100. Layari AdSense support page, Semua informasi tentang Adsense terdapat di sana.

Cara di atas adalah untuk beginner dan peringkat pertengahan. Untuk advance, ada masa saya kasitau. Tapi bukan waktu yang terdekat. :D. Selamat menceburkan diri sebagai Adsense Publisher (AP)

100 Hot Tip Google Adsense 4.5 5 dian Tuesday 1. AdSense Earning = Impression-count x Click-though-rate x Cost-per-click x smart-pricing-factor. 2. Pengiraan impression berpandukan traf...


1 comment:

  1. SATU LAGI,JANGAN BUAT BLOG STREAM TV SETELIT ATAU CABLE TV CAN HBO.NET GOE,HISTORY CHANNEL.ESPN.DEBAGAI NYA..

    ReplyDelete

J-Theme